TOP

Jak kupić używaną przyczepę kempingową?

Każdy z nas z pewnością przynajmniej raz w życiu marzył o przyczepie kempingowej. Poczucie wolności, jakie daje nam własna sypialnia na kółkach i możliwość spędzania urlopu wszędzie, gdzie tylko najdzie nas na to ochota, z pewnością warte są swojej ceny. Jakkolwiek rzeczywistość nie jest aż tak romantyczna, przyczepy wciąż cieszą się popularnością.

Używana przyczepa

Nowe przyczepy nie należą do najtańszych – dlatego też wielu z nas decyduje się na nieco starsze, używane modele. Nie ma w tym nic złego, pod warunkiem dokładnego i wnikliwego sprawdzenia stanu przyczepy przed jej zakupem. Konieczne jest odpowiednie sprawdzenie zarówno nadwozia (czy jest szczelne, czy nie ma ‚pająków’) jak i podwozia (zaczepy kulowe, amortyzator, urządzenie najazdowe, hamulec ręczny).

Dobrze jest manualnie sprawdzić stan amortyzatora – zaczepy kulowe po mocny wciśnięciu w kierunku przyczepy, powinny powoli wracać do pozycji wyjściowej. Inne działanie może sugerować uszkodzenie. Upewnijmy się również, że całe wyposażenie, włącznie z osprzętem AGD takim jak piecyk, ogrzewanie czy kuchenka mikrofalowa jest sprawne i należycie utrzymane.

Przeglądy techniczne i konserwacja

Każda przyczepa musi zostać poddana okresowym przeglądom – podobnie jak samochód. Pierwszy przegląd odbywamy po upływie trzech lat od daty pierwszej rejestracji przyczepy, następny – dwa lata po pierwszym. Kolejne przeglądy nasza przyczepa musi już przechodzić każdego roku. Jest to bardzo istotne, w końcu w grę wchodzi w tym wypadku nasze bezpieczeństwo.

Ważnym zagadnieniem jest również odpowiednia konserwacja i właściwe przygotowanie przyczepy do jazdy, zwłaszcza przed sezonem, po dłuższym postoju. Pamiętajmy choćby o tym, aby gniazdo zaczepu kulowego było odpowiednio nasmarowane a ładunek rozmieszony jak najbardziej równomiernie – zbytnie wychylenie przyczepy do tyłu może w najgorszym razie skutkować jej wypięciem.

Kto jest uprawniony do ciągnięcia przyczepy?

W przypadku przyczep lekkich, czyli takich, których masa nie przekracza 750 kilogramów, wystarczy nam standardowe Prawo Jazdy kat. B – przy czym dopuszczalna masa całkowita pojazdu ciągnącego nie może przekraczać 3.5t. Jeżeli przyczepa nie jest zaliczana do lekkich, ograniczenie 3.5t należy stosować do całego zespołu pojazdów. Uprawnienie 96 pozwoli nam prowadzić zespoły o dmc do 4.25.

Kategoria B+E wymagana jest dopiero w momencie, w którym chcemy ciągnąć przyczepę o dmc do 3.5t pojazdem, którego masa również wynosi do 3.5t. Pamiętajmy jednak, że w takim przypadku możemy już zostać skontrolowani przez Inspekcję Transportu Drogowego.

Podpory do przyczep kupisz na Unitrailer.pl

Categories Ciekawe