TOP

Specjalistyczna wiedza czy kaprys projektanta?

Modne w ostatnich latach stało się pojęcie designu. Z reklam, internetu i gazet można wywnioskować, że całe otoczenie staje się coraz bardziej designerskie – od ubrań, przez meble, projekty mieszkań, a nawet samochody. Co to właściwie znaczy, że produkt ma designerski wygląd i jakie ma to znaczenie w jego sprzedaży?

Definicja designu

Design można tłumaczyć różnorodnie. Pochodzące z języka angielskiego słowo design oznacza właściwie wzór lub wzornictwo. Jest to termin wieloznaczny, najczęściej używa się go zamiennie z określeniem wzornictwo przemysłowe, aby opisać wygląd lub projektowanie produktu. Słowo design jest ściśle powiązane z grafiką i sztuką użytkową. Z jednej strony design to wygląd, który powstał dokładnie na podstawie projektu. Z tego względu może on przyjmować różne style – design klasyczny, nowoczesny czy futurystyczny. Wzorem przemysłowym jest więc nowa i indywidualna postać produktu lub jego części składowej, która nadawana jest poprzez zaprojektowanie cech linii, konturów, kolorystyki, stryktury czy kształtów, a także materiału, z którego wykonywany jest towar oraz nadane mu ornamenty. Z drugiej strony z pojęciem wzornictwa ściśle łączy się także użyteczność i ergonomia produktu. Co za tym idzie – nowoczesna sofa, o wymyślnych kształtach i kolorach, która na pierwszy rzut oka bardzo rożni się od typowych siedzisk, jest projektem designerskim, ze względu na wygląd oraz użyteczność. Przedmiot o futurystycznym projekcie nie będzie designerski, jeśli nie będzie niczemu służył. Najczęściej spotykane przedmioty designerskie to meble, produkty codziennego użytku, oświetlenie, dodatki i ubrania.

Określenie oznaczające prestiż

Termin nabrał także wartości luksusowej. W świadomości wielu osób oznacza on fakt, że produkt jest nowatorski, starannie zaplanowany, drogi i reklamowany jak dzieło sztuki, które zachowało charakter użytkowy. Ceny produktów designerskich bywają bardzo wysokie, ze względu na swoją oryginalność i włożony trud, polegający zwykle na wymyśleniu nowych funkcjonalności i niepowtarzalnych zalet. Niestety, niejednokrotnie określenie designerski wykorzystywane jest tylko w celu podniesienia prestiżu. Nadużywają go zwłaszcza producenci ze średnich półek, aby nadać swoim towarom wartości rzeczy markowej, drogiej, oznaczającej high life i niedostępnej dla zwykłego śmiertelnika.

Znaczenie designu w praktyce

Design ma znaczenie nie tylko dla nabywców, którzy stawiają na oryginalny wygląd. Wykorzystywanie wzornictwa przemysłowego w produkcji może być gwarantem sukcesu dla firm. Na powodzenie produktu wprowadzanego dopiero na rynek składa się bardzo dużo elementów – rynek, jakość i cena, użyta strategia marketingowa, jednak jednym z najważniejszych czynników jest wzór, czyli design produktu. Wzornictwo to nie sztuka, a specjalistyczna wiedza, która wymaga podejścia interdyscyplinarnego, a także ciągłego kształcenia, błyskotliwych pomysłów i umiejętności pracy zespołowej. W krajach skandynawskich stworzona została teoria „Drabiny Designu”, która w jasny sposób wskazuje stopień dojrzałości producenta poprzez ustosunkowanie się do wzornictwa produktu. Szczeblami tej drabiny jest: brak wzornictwa, wzornictwo służące tylko stylizacji produktu, design jako element procesu tworzenia oraz wzornictwo jako wykorzystany element innowacyjności.

Czytaj więcej: http://www.wzornictwo-przemyslowe.pl/

 

Categories Dom i Wnętrze
torby ekologiczne apartamenty w Szczawnicy