TOP

Wycięcie filtra DPF – czy to dobry pomysł?

Filtry cząstek stałych montowane w dieslach bardzo często ulegają uszkodzeniu i przysparzają wielu wydatków. Bardzo często są one wycinane, jednak rozwiązanie to nie jest dobre

 

Filtry DPF

Pierwsze auta z filtrami wyłapującymi i wypalającymi cząstki sadzy i inne cząstki stałe zostały wprowadzone na rynek w 1985 roku (Mercedesy sprzedawane w Kalifornii). W późniejszych latach kolejne koncerny wprowadziły takie rozwiązania chcąc przestrzegać coraz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin. Dzisiaj takie filtry są powszechne w autach z silnikami wysokoprężnymi.

 

Istnieją dwa rodzaje takich filtrów. Pierwsze to filtry suche posiadające specjalną warstwę katalityczną na ściankach wkładu filtrującego. Nie wymagają one stosowania żadnych płynów obniżających temperaturę wypalania sadzy. Drugim typem są filtry mokre wymagające stosowania specjalnego płynu odpowiedzialnego za zmniejszanie temperatury wypalania.

 

Teoretycznie działanie takich filtrów jest bezproblemowe i dobre dla środowiska oraz ludzkiego zdrowia. Niestety filtry takie ulegają zapchaniu oraz zużyciu, szczególnie w przypadku pokonywania krótkich tras miejskich. Wówczas proces wypalania jest przedwcześnie zakończony. Objawem zużytego filtra jest wyższy poziom spalania paliwa, a także rozrzedzenie oleju silnikowego, które może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej. Generalnie największym błędem jest jazda na krótkich dystansach. W trasach filtry całkowicie dopalają nagromadzone cząstki i ich żywotność jest znacznie dłuższa.

 

Koszt wymiany filtra

Koszt wymiany filtra może sięgnąć nawet 10000 zł. W związku z tym wielu kierowców decyduje się na jego całkowite usunięcie. Konieczne jest znalezienie warsztatu, który zrobi to profesjonalnie. Oznacza to nie tylko wycięcie filtra, ale również zmianę ustawień elektronicznych, tak aby pojazd myślał, że filtr jest zainstalowany (potrzebny jest specjalny emulator). Koszt takiej usługi może sięgać kwoty 1200-3000 zł.

 

Usuwanie filtra DPF jest nielegalne, ale jak na razie bezkarne. Policjanci oraz stacje diagnostyczne nie przykładają wagi do takich filtrów, a w przypadku profesjonalnego usunięcia jego brak jest trudny do wykrycia. Należy jednak uważać, ponieważ przepisy mogą się zaostrzyć i wówczas kierowcy aut z wyciętymi filtrami cząstek stałych mogą mieć problemy. Zamiast wycinać filtr, lepiej jest zainwestować w auto benzynowe lub na gaz w przypadku jazdy na krótkich dystansach.

 

Podziękowania dla serwisu: DPF-FAP.waw.pl za pomoc w opracowaniu tego artykułu.

Categories Motoryzacja
felieton Cross Fire Rasy postaci chirurg szczękowy Kraków apartamenty w Szczawnicy