Kto z nas nie słyszał pisku paska klinowego? Chyba większość kierowców zna ten odgłos, ale czy wiedzą także jaka jest jego przyczyna?
Pasek klinowy jak każdy element samochodu posiada swoja funkcję, która polega na napędzaniu urządzeń istotnych dla działania jednostki napędowej takich jak pompa wodna, alternator, sprężarka klimatyzacji czy pompa wspomagająca układ kierowniczy. Zerwanie paska powoduje unieruchomienie pojazdu, natomiast nieprawidłowe funkcjonowanie ma wpływ między innymi na słabe ładowanie akumulatora.
Wyróżnić można następujące rodzaje pasków:
- Klinowe – spotykane w samochodach starszych; angażujące w pracę tylko swoje boczne krawędzie;
- Wielorowkowe – będące wyposażeniem współczesnych modeli, pracując wykorzystują całą swoją powierzchnie, co daje lepsze efekty.
Najczęstszą przyczyną piszczącego paska jest złe napięcie lub jego zużycie. Szczególnie w porach chłodnych oraz latem w trakcie opadów deszczu występująca wilgoć zmienia charakter tarcia. Kolejną przyczyną może być za mocno wyślizgane koło pasowe, objawiające się piskiem przy skręcaniu do oporu kół pojazdu.
Jak poradzić sobie z piszczącym paskiem:
- Naciągnąć lub poluzować pasek klinowy;
- Wymienić pasek;
- Posmarować odpowiednim preparatem w celu poprawy przyczepności;
- Podszlifować koła pasowego papierem ściernym;
- Spryskać pasek klinowy preparatem eliminującym pisk.
Źródło: sklep motoryzacyjny eport2000.pl.