TOP

Badania marketingowe – definicja, etapy, źródła

Prowadząc firmę musimy zmierzyć się z wieloma wyzwaniami. Własny biznes to częściej ciężka, żmudna praca niż liczenie zysków na koncie. Czasami na pewne działania po prostu nie starcza nam czasu i sił, a czasami nie posiadamy potrzebnych umiejętności. Jednym z nich są działania marketingowe, których odpowiednie poprowadzenie może wymagać pomocy specjalisty.

Czym są badania marketingowe?

Badania marketingowe to prowadzony systematycznie proces postępowania, zdobywania i analizy informacji dla potrzeb podejmowania decyzji marketingowych. Jednymi z najważniejszych narzędzi dla tych badań są ankiety marketingowe.
Celem badań tych jest dostarczenie informacji koniecznych do opracowania strategii rozwoju i dalszego postępowania odnośnie ewentualnych zmian w samym produkcie lub jest opakowaniu, polityki cenowej, promocji.

Przedmiot badań

Przedmiotem badań mogą być:
– sam produkt – odpowiednio sformułowana ankieta marketingowa pozwoli nam uzyskać odpowiedzi na szereg pytań dotyczących samego produktu, jego jakości, użyteczności, opakowania, wyglądu. Dowiemy się jak klienci postrzegają nasz produkt, czy go w ogóle znają, i jakie zmiany należałoby wprowadzić aby zwiększyć jego sprzedaż;
– badania rynku – pozwolą nam przekonać się, czy na nasz produkt jest odpowiednia ilość miejsca na danym rynku zbytu. Określenie zapotrzebowania na produkt czy usługę jest kluczowym aspektem każdego przedsięwzięcia i powinno zostać wykonane jeszcze przed jego założeniem;
– sama branża – chodzi tu o sprawdzenie trendów i kierunków, w jakich podąża branża, analiza zatrudnienia i płac.

Etapy badań marketingowych

Jak każdy proces, także badania marketingowe, powinny być przeprowadzane w sposób usystematyzowany. Oto więc poszczególne etapy badań:
– określenie problemu, jaki chcemy zgłębić poprzez zaplanowane działania. Jasno wytyczony cel badań pozwoli nam odpowiednio dobrać narzędzia, np. zadać właściwe pytania w ankiecie marketingowej;
– wybór narzędzi, technik i metod zebrania informacji – możemy tu wykorzystać min. wspomniane już wcześniej ankiety marketingowe;
– zgromadzenie i przetworzenie zdobytych informacji;
– analiza wyników;
– raport i wnioski.
Jak widać jest to proces dość skomplikowany i wymaga użycia specjalistycznych metod analizy statystycznej. Jeśli więc nie mamy doświadczenia w tym temacie – lepiej zlecić wykonanie badań fachowcom.

Skąd brać informacje do badań marketingowych?

Literatura podaje dwie kategorie źródeł badań marketingowych;
– pierwotne – tzw. badania w terenie. Ich zdobycie wymaga stosunkowo wysokich nakładów finansowych, ale pokazują one szczegółowe dane, które mają pomóc rozwiązać nasz problem. Zmniejszają znacznie ryzyko podjęcia niewłaściwej decyzji;
– wtórne – zwane badaniami przy biurku. To informacje już wcześniej zebrane, które należy odnaleźć w różnych publikacjach i przeanalizować. Nie wymagają aż tak dużych nakładów finansowych.

Badania marketingowe i ich narzędzia zostały stworzone po to, aby firmy mogły wytyczać sobie nowe cele i poprawiać stare błędy. Korzystajmy z nich więc, bo prawidłowo przeprowadzone mogą podnieść znacznie zyski naszej firmy.

Categories Technologia