TOP

Co decyduje o tym jakie produkty kupujemy?

Pewnie wielu z Was uważa, że o tym jakie produkty kupujecie decyduje tylko i wyłącznie ich jakość. Jesteście w ogromnym błędzie. Tak naprawdę jakość produktów ma drugorzędne znaczenie, liczą się natomiast tak niepozorne rzeczy jak projektowanie opakowań.

Co decyduje o zakupie produktu?

Ludzie często są zupełnie nieświadomi mechanizmów, które kierują nimi podczas zakupów. Wystarczy wspomnieć o sile reklamy. Wszyscy o wiele chętniej kupujemy produkty, które znamy z telewizji czy z bilbordów. Niektóre reklamy są irytujące i oglądając je stwierdzamy, że tak beznadziejna reklama nie może nikogo zachęcić do kupna danego produktu.

Okazuje się, że oczywiście wiele czynników wpływa na skuteczność reklamy, jednak jeżeli jest ona denerwująca niekoniecznie musi być nieskuteczna. Tak na prawdę najważniejsze jest to, czy wystarczająco dobrze eksponuje ona reklamowany produkt lub też nazwę firmy. Dzieje się tak dlatego, że głównym celem reklamy jest to, abyśmy dali się przekonać, że dobrze znamy reklamowany produkt. Wykorzystywany jest tu mechanizm, który znany jest psychologom reklamy od lat. Jest to tak zwany efekt ekspozycji.

Polega on na tym, że jeżeli często mamy z czymś kontakt, bardziej to lubimy. Dotyczy to zarówno przedmiotów jak i ludzi. Dlatego tak istotne jest, by reklamy zapadały w pamięć. Zgodnie jednak z tą teorią, istotne jest również, aby reklamy były pokazywane bardzo często. I tak też jest w rzeczywistości. Często dziwimy się, dlaczego w ciągu kilku minut, kilkukrotnie puszczane są w telewizji te same reklamy. Okazuje się jednak, że ma to sens. Skuteczne jest także takie projektowanie opakowań, aby można je było użyć w reklamie. Jeżeli opakowanie jest dobrze zaprojektowane, cała kampania reklamowa może być stworzona właśnie pod jego kształt.

Zostań w glowie klienta

Dobry efekt przynosi też wykorzystanie łatwo zapadających w pamięć melodii. Jeżeli jakaś melodia zapada w pamięć, odbiorca często ją sobie przypomina. Jeżeli zaś ta melodia została w prawidłowy sposób skojarzona z konkretnym produktem, nucąc ją sobie, za każdym razem przypomina się nam także produkt. W takiej sytuacji, gdy wybieramy się do sklepu, i do wyboru mamy, przykładowo kilka rodzajów pasty do zębów, najprawdopodobniej wybierzemy tę, którą wydaje nam się, że najlepiej znamy. Innymi słowy weźmiemy tę, która została najlepiej zareklamowana.

Kolejną rzeczą, która decyduje o tym co kupujemy, jest kształt opakowań konkretnych produktów. Każdy specjalista od marketingu wie jak ważne jest projektowanie opakowań. Musi być ono interesujące, tak aby przyciągnęło klienta, z drugiej jednak strony nie może być zbyt nachalne, aby go nie zniechęciło. Najważniejsze jest tu znaleźć złoty środek.

Co jest jeszcze istotne w marketingu? Bez wątpienia istotne znaczenie dla tego co kupujemy ma rozlokowanie produktów. Supermarkety olbrzymią uwagę przywiązują do tego, co gdzie leży. Nie jest tajemnicą, że klienci chętniej wybierają produkty, które są łatwiej dostępne. Dlatego też, jeżeli znajdują się one na środkowych półkach, zapewne lepiej się sprzedadzą. Natomiast te produkty, które znajdują się na najwyższych, bądź też najniższych półkach, są naturalnie trudniej dostępne, dlatego mniej osób je kupi. Na nic zdaje się wtedy zaprojektowanie opakowań o ciekawym kształcie, klient i tak nie kupi produktu. Wynika to z tego, że klientom po prostu nie chce się schylać, bądź też naciągać, aby dosięgnąć produktów leżących wyżej. Poza tym, wielu z nas robi zakupy w pośpiechu, tak więc chwytamy to co mamy najbliżej.

Wiele z tych procesów, które decydują o tym co kupujemy, odbywa się całkowicie nieświadomie. Warto wiec zwrócić większą uwagę na nasze zwyczaje zakupowe, aby nie dać sobą manipulować.

Categories Ciekawe
Tags opakowania