TOP

Czym jest i jak wybierać olej hydrauliczny?

Urządzenia hydrauliczne – czy to będące elementami samochodów, czy innych maszyn wymagają szczególnej pielęgnacji. Są na ogół bardzo precyzyjne i podatne na zużywanie się, czy to w wyniku działań mechanicznych, wysokiego ciśnienia czy oddziaływania niskich bądź wysokich temperatur. Dlatego też tak istotne jest stosowanie olejów hydraulicznych we wszelkich napędach czy układach tłumiących. Oleje hydrauliczne są stosowane przede wszystkim w amortyzatorach, układach hamulcowych, w odrzutowcach (a konkretnie w napędach, które poruszają ich lotkami), oraz w siłownikach hydraulicznych.

Oleje te są bardzo silnie sprężone, dzięki czemu są w stanie zapewnić doskonałą konserwację – znacząco zmniejszając zużycie metalowych elementów (które są bardzo szczelnie pokrywane). Na rynku możemy znaleźć co najmniej kilka rodzajów olejów hydraulicznych. Wyróżniamy je ze względu na zakres ciśnień oraz temperatur, w jakich najbardziej optymalnie oddziałują na pracę maszyny. Zachodzi też podstawowy podział na oleje mineralne oraz syntetyczne. Dobór odpowiadającego naszym potrzebom oleju może wydawać się skomplikowany. Jednak wystarczy pamiętać o podstawowych parametrach i zastosować zdobytą wiedzę w praktyce. Przede wszystkim musimy dostosować ciecz hydrauliczną (a konkretnie jej klasę lepkości) do warunków klimatycznych panujących w otoczeniu. W lato klasa lepkości kinetycznej powinna być wyższa, natomiast w zimie – nieco niższa (odpowiednio 46 mm2/s i 32 mm2/s). Warto mieć też na względzie to, jak przedstawia się owa lepkość w zależności od temperatury (a więc w toku pracy oraz przed uruchomieniem), jaka jest temperatura zapłonu oleju oraz w jakiej temperaturze może dość do jego zgęstnienia i zastygnięcia. Bardzo istotne jest również, w jakich warunkach będzie pracować zasilany przez nas olejem hydraulicznym układ. Determinującym czynnikiem są nie tylko temperatury, ale i materiały, z których wykonane są urządzenie (mogą być mniej lub bardziej wrażliwe na korozję i zużycie), oraz ewentualna obecność wody. W tym ostatnim przypadku warto zainwestować w produkt, który prócz podstawowej ochrony zapewni nam również zabezpieczenie przez rdzewieniem, emulgacją czy niestabilnością hydrolityczną.

Pozornie – każda z decyzji zdaje się być bardzo trudną, wymagającą od nas wiedzy i namysłu. Warto jednakże uzmysłowić sobie, że renomowani producenci nie tylko umieszczają na swoich wyrobach dokładne specyfikacje, ale też służą pomocą ekspertów (szczególnie, jeśli zakupu dokonujemy u producenta lub w rekomendującym oleje Castrol salonie samochodowym).

Oferta marki Castrol obejmuje m.in.

Płyn hydrauliczny CHF – sprawdzający się w bardzo szerokim zakresie temperatur (od -40 do 130 stopni Celsjusza), znajdujący zastosowanie w hydraulicznych systemach wielozaworowych (typu ABS), systemach podnoszenia dachu (w modelach typu kabriolet), w systemach wspomagania itp., zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych, a nawet w niewielkich maszynach drogowych. Płyn ten posiada rekomendacje wielu producentów aut, szczególnie w zakresie swych właściwości wspomagających układ kierowniczy. CHF zapewnia ochronę przed korozją, pełne uszczelnienie układu hydraulicznego, zachowanie doskonałych właściwości w niskich temperaturach, zminimalizowanie zużycia mechanizmu. Pewnym mankamentem oleju jest jednak to, iż nie można go mieszać z innymi płynami hydraulicznymi.

Olej LHM+ jest z kolei produktem, który bardzo dobrze współpracuje ze starszymi modelami pojazdów. Zachowuje swoje właściwości również w niskich temperaturach, zapewnia bezpieczeństwo przez zużyciem, korozją, jest wydajny, a dodatkowo może być mieszany z olejami LHM starszej generacji. Niestety – jego wykorzystanie ogranicza się głównie do marki Citroen;

oleje hydrauliczne do wysokociśnieniowych układów pracujących w podwyższonych temperaturach z linii HyspinAWS (z niską zawartością cynku, wysoką ochroną przed zużyciem, wysoką wydajnością) odporne na hydrolizę i utlenianie,

oleje z serii Hyspin ZZ – bezcynkowe, bezpopiołowe, odporne na hydrolizę, o dobrej filtracji, przeznaczone głównie do pomp tłokowych oraz łopatek;

oleje Hyspin HL – XP 32 – mające zastosowanie w ciężarówkach, sprzętach o napędzie hydrodynamicznym, przekładniach przemysłowych ale też w lokomotywach kolejowych – odporne na utlenianie, zapewniające stabilność termiczną oraz ochronę przed korozją;

oleje Vario – o wielu zastosowaniach, doskonale absorbujące wodę, posiadające wyjątkowo wysoki wskaźnik lepkości oraz dodatki smarne.

Categories Motoryzacja