TOP

Oleje do automatycznych skrzyń biegów

Automatyczne skrzynie biegów nowej generacji stają się coraz bardziej kompaktowe. Jednocześnie cechuje je jednak precyzja, oraz umiejętność przenoszenia większych momentów obrotowych. Ten typ przekładni jest niezastąpiony szczególnie, jeśli prowadzimy samochód w centrum miasta, na krótkich trasach. Niektórzy producenci deklarują nawet, że w automatycznych skrzyniach biegów nie trzeba wymieniać oleju. Lepiej jednak potraktować takie stwierdzenie jak chwyt marketingowy. Aby bowiem samochód wyposażony w „automat” działał sprawnie i przez długi czas nie wymagał wizyty u mechanika, warto zadbać o kompleksową konserwację. Jej elementem jest regularna wymiana oleju – oczywiście odpowiednio dopasowanego do potrzeb konkretnego modelu auta i jego przekładni.

Dlaczego jednak olej się zużywa? To proste, przez podgrzewanie, rozcieranie w trybach przekładni, poddawanie naciskowi – w wyniku tych działań właściwości ochronne oleju stopniowo ulegają zmniejszeniu. Oznaką tego, że z wymianą oleju czekaliśmy zbyt długo mogą być dochodzące ze skrzyni automatycznej niepokojące dźwięki, czy pozbawione płynności, szarpiące zmiany biegów. Aby nie dopuścić do takich destrukcyjnych dla kondycji przekładni zjawisk, warto zmieniać olej często. Pierwszą wymianę należy zaplanować po około 50 – 100 tysiącach przejechanych kilometrów, natomiast kolejne – powinny następować z większą częstotliwością, co 30 – 40 tysięcy kilometrów. Skąd akurat takie krótkie okresy? Trzeba wiedzieć, że nie sposób w automatycznej skrzyni biegów wymienić całego znajdującego się wewnątrz oleju – przynajmniej nie bez kompletnego rozłożenia jej na części. Dlatego też zaleca się, by skorzystać z pomocy profesjonalisty. Nie tylko wymieni on olej w skrzyni, ale też zweryfikuje jej stan i sprawdzi, czy w filtrze oleju nie znajdują się opiłki. Warto jednak wybrać warsztat posiadający rekomendacje, gdzie oleje są dobierane z należytą uwagą.

Zwłaszcza, że na rynku występuje naprawdę szeroki wybór doskonałych olejów przekładniowych do automatycznych skrzyń biegów. Marka Castrol od ponad wieku zajmuje się produkcją olejów przekładniowych, a stosowane przez jej inżynierów nowoczesne rozwiązania sprawiają, że kolejne produkty doskonale dopasowują się do potrzeb konkretnych modeli skrzyń biegów. Płyny do przekładni automatycznych występują w różnorodnych wariantach. Syntetyczny olej Transmax Dual przykładowo jest przeznaczony dla dwusprzęgłowych skrzyń biegów, głównie dla aut osobowych takich marek jak Volvo, Volkswagen czy Chrysler. Natomiast olej przekładniowy Transmax Dex III Multivehicle to propozycja dla właścicieli zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych, w tym pojazdów wyposażonych we wspomaganie kierownicy. Produkt ten jest szczególnie polecany dla nieco starszych skrzyń, wyprodukowanych w latach 80 i 90 a także przed 2005 rokiem. Castrol jest też producentem specjalistycznego oleju syntetycznego przeznaczonego dla skrzyń o zmiennych przełożeniach. Warto zaznaczyć, że każdy z olejów będących w ofercie firmy zapewnia doskonałą ochronę przeciwzużyciową, zwiększa trwałość skrzyni biegów, ale też zapewnia stabilność termiczną. Inną, zaawansowaną technologiczne właściwością niektórych rodzajów oleju jest to, że gwarantują płynność ruchów również w niskich temperaturach, a także kontrolują siłę drgań oraz wibracji w skrzyniach.

Categories Motoryzacja