Wymiana opon motocyklowych to niezwykle istotna kwestia związana z procesami konserwacji i eksploatacji motocykla. Odpowiednio zadbane opony motocyklowe mają znaczny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Kontrola stanu ogumienia powinna wchodzić w codzienną rutynę każdego kierowcy jednośladu. Sprawdzając stan ogumienia należy poddać oględzinom wiek opony, ogólną kondycje gumy oraz wysokość bieżnika jaki posiada opona motocyklowa.
To jak często powinna być dokonywana wymiana opon motocyklowych zależy od parametrów opony oraz rodzaju maszyny. Na zużycie opony wpływają takie aspekty jak ciężar motoyckla, styl jazdy, model opony oraz rodzaj nawierzchni na jakiej motocykl jest użytkowany. Żywotność opony motocyklowej zależna jest od jej rodzaju. Jak wykazują statystyki do czynników skracających czas eksploatacji opony można zaliczyć używanie opony przy pełnym obciążeniu, a także w skrajnie niskie temperatury.
Ile lat ma opona motocyklowa?
W celu sprawdzenia daty produkcji opony motocyklowej należy sprawdzić oznaczenie DOT. Opony motocyklowe tak jak wszystkie inne posiadają swoje oznaczenia wytłoczone na boku opony, tak zwany profil opony. DOT to cztery cyfry w owalnym obwodzie. Dwie pierwsze oznaczają tydzień, dwie ostatnie rok produkcji opony. Zdarza się, że między literami DOT ( co oznacza Department of Transportation ) a owymi cyframi następuje ciąg liter i cyfr, nie ma on jednak znaczenia w określaniu wieku opony.
Opona kwalifikuje się jako nowa przez pięć lat od daty produkcji, natomiast warto wymieniać opony motocyklowe co dziesięć lat. Szybszej wymianie opon może jednak zwiastować uszkodzenie mechaniczne opony. Jeśli w trakcie oględzin gumy występuje takowe nie warto zwlekać i natychmiast założyć nowy komplet. Jazda z niesprawną oponą może w najlepszym przypadku powodować jej nierównomierne zużycie, a w najgorszym narazić kierującego na niebezpieczeństwo.
Przechowywanie opon motocyklowych
Ważnym punktem użytkowania opon motocyklowych jest sposób magazynowania opon. Niektóre opony motocyklowe są oponami jednego sezonu, jednak wielu kierowców posiada kilka kompletów. O dodatkowe pary ogumienia należy dbać w odpowiedni sposób, aby te zachowały oryginalny stan techniczny opon.
Ogumienie nie powinno być poddawane działaniu szkodliwych czynników atmosferycznych. Kluczowe znaczenie ma miejsce przechowywania opon motocyklowych. Należy zwracać uwagę, aby opony nie były przechowywane w nasłonecznionym miejscu. Powinny być przechowywane na odpowiednim rodzaju nawierzchni.
Instrukcja jak przechowywać opony
Jak przechowywać opony, aby nie doszło do ich zniszczenia? Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednie miejsce i warunki. Opon nie powinno składować się na powietrzu. Należy wybrać miejsce przechowywania opon, które jest zadaszone i w którym nie ma dużego dostępu do promieni słonecznych. Idealną przestrzenią przechowywania opon są zacienione pomieszczenia, w których panują stałe warunki temperaturowe. Temperatura w pomieszczeniu powinna mieścić się w granicach od -5 do 30 stopni Celsjusza.
W pomieszczeniu powinno być sucho, a opony powinny być trzymane z dala od smarów i benzyny. Wszelkie chemikalia, które dostaną się na powierzchnię gumy, mogą rozpuścić kauczuk, który jest jej głównym budulcem. Warto zaopatrzyć się w pokrowce na opony, czym dodatkowo ochronimy je przed dojściem do takiego zdarzenia.
Na koniec jeśli przechowywane opony są nałożone na felgi, skontrolujmy ich ciśnienie. Prawidłowo powinno wynosić tyle samo, ile wynosi w trakcie eksploatacji. Ogólna wartość ciśnienia w oponach to 2.2 bara, jednak warto się upewnić, sprawdzając ten parametr z oznaczeniami na oponach.
Jak szybko starzeje się opona w trakcie użytkowania?
Eksploatacja sprawia, że proces starzenia w oponach motocyklowych znacznie przyśpiesza. Używane opony mają większą szybkość zużywania niż opony przechowywane w odpowiednich warunkach. Pierwszym co się zużywa jest wysokość bieżnika, która z biegiem czasu jest coraz mniejsza. Znaczący wpływ na zużycie opon motocyklowych mają duże przebiegi motocykla. W zależności od sposobu jazdy oponę można użytkować dłużej lub krócej. Wiek ogumienia może również być zależny od rodzaju motocykla.
Żywotność opony motocyklowej
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi jak szybko starzeje się opona motocyklowa. Na jej stan techniczny mogą wpływać chociażby takie czynniki jak ciśnienie, które jeśli jest nieodpowiednie może powodować nierównomierne zużycie. W efekcie z jednej strony opony może być głęboki bieżnik, a z drugiej płytki. Takie zjawisko określa się mianem opony „wyząbkowanej”. Konsekwencją tego zjawiska jest obniżona przyczepność i bezpieczeństwo na zakrętach.
Także przy jednostronnym zużyciu opony, co najczęściej spowodowane jest stylem jazdy, gdy bieżnik osiąga minimalną głębokość, należy opony wymienić. To samo zalecane jest przy dużym zużyciu w środkowej części, spowodowanym dużym przebiegiem przy jeździe na wprost. Podczas jazdy trafia się na różne warunki, nierówności, drobne przeszkody, krawężniki itp. Jeżeli następuje uszkodzenie mechaniczne, opona także w tym przypadku powinna być wymieniona.
Kiedy opony motocyklowe są zużyte / wskaźnik TWI
Przepisy określają, że opona jest zużyta wówczas, kiedy minimalna wysokość bieżnika jest mniejsza, niż 1,6 mm. Jednak zdaniem techników zajmujących się oponami ze względu na nierównomierne zużycie warto zmienić oponę jeśli wysokość będzie mniejsza niż 2 mm. Parametr ten należy sprawdzać na najbardziej zużytym fragmencie ogumienia. Szczególne jest to istotne dla przyczepności na mokrej nawierzchni.
Wskaźnik TWI
Wartość 1,6 mm wskazywana jest przez wskaźniki tzw. TWI, czyli wzniesienia widoczne w niektórych zagłębieniach bieżnika. W niektórych przypadkach wskaźnik TWI umieszczony jest z boku wypukłości bieżnika. Wprawne oko szybko je zlokalizuje. Jeśli wysokość bieżnika zrównuje się z poziomem TWI to ostatni dzwonek na wymianę opony.
Wymiana opon motocyklowych
Ale to nie jedyny powód do wymiany opony. Jeśli przy prawidłowym ciśnieniu i wzorcowym stanie motocykla, (wyważone koła, prawidłowy stan łożysk, brak ryzyka powypadkowości motocykla, proste tarcze hamulcowe itp.) pojawiają się wibracje kół, opony kwalifikują się do wymiany. Najprawdopodobniej ich bieżnik uległ ząbkowaniu lub karkas opony (stalowy rdzeń) uszkodził się. W obu przypadkach poruszanie się pojazdem jest dużym ryzykiem.
Wymienione uszkodzenia powstają najczęściej przez złe przechowanie lub uszkodzenie mechaniczne (wjazd w dziurę, uderzenie w krawężnik itp.).
Naprawa opon
Mówiąc krótko – nie powinno się użytkować opon naprawianych. Podczas gdy w samochodzie nad naszym bezpieczeństwem czuwają cztery opony i w razie utraty pewności w jednej z nich nadal zachowujemy bezpieczeństwo, o tyle, co oczywiste – w motocyklu sprawa ma się zgoła inaczej. Utrata niezawodności którejkolwiek z opon oznacza poważne zagrożenie dla życia. Można doraźnie użyć narzędzia do naprawy opony, żeby dotrzeć w bezpieczne miejsce, ale dalsze eksploatowanie takiej opony na motocyklu to ryzyko, którego nie warto podejmować.
Gdzie kupić oponę motocyklową?
Znacznie prostsza kwestia od określenia wieku opony jest kwestia wyboru sklepu, z którego je zakupić. Małe firmy oferujące opony w niższych cenach ponoszą mniejsze koszty magazynowania, ale przy okazji nie zawsze mają warunki do odpowiedniego składowania. Pod tym względem lepiej jest zaufać sprawdzonemu dostawcy, jakim jest OponyprzezNet. Firma na rynku znajduje się od lat i jest sprawdzonym wyborem, polecanym przez konsumentów.